
اعزائى زوار مدونتى
سوف نتحدث اليوم عن الشعر الغنائى وتعريفه ومكوناته
تعريف الشعر الغنائى

الشعر الغنائى نوعٌ لهُ طابع فريد وخصوصية
آخرى ويسمي شعر الأغنية وان كان اقرب إليه شعر الزجل والمواليا ، و الزجال
يكون مطرباً في الغالب مع العلم بانه يجوز ان تغني بعض انواع الشعر الأخرى
بل جميع أنواع الشعر صالحة لان تُغني فالشعر أصلا مبنيٌ على الوحدات
ألصوتيه ألموسيقيه وكلما كان الشاعر متمتعاً بأذن موسيقية أكثر كلما كان
مبدعاً في شعره لما الفرق بين شعر الأغنية وغيره من الأشعار ليس كبيراً
للدرجة ولكن ما يميز الأغنية هو تشبع وحداتها ألصوتيه بالموسيقى وقصرها
وسهولتها وسرعة تأثيرها ناهيك عن سلاستها وكثرة الترصيع بها
مكونات شعر الأغنية
شعر الأغنية مثله مثل أي نوع آخر من الشعر لابد وحتماً يكون خاضعاً لمكونات تعمل علي ضبطه وتهذيبه والا أصبح حشواً من غير فأئده
ويتكون شعر الأغنية من ثلاثة أركان أساسيه هي
(1) الركن الأول (المذهب)
(2) الركن الثاني (السينيو)
(3) الركن الثالث (الكوبليه)
أولا المذهب
وهو موضوع الأغنية ومضمونها وهو الذي من خلاله يمكن للمستمع ان يعرف علام تتكلم تلك الأغنية ومدى قوتها أو ضعفها ومدى سلامة موضوعها من ركاكته
والمذهب يتكون من عدة شطرات تنتهي جميعها بقافية واحده وقد تختلف القافية احيانا ولكن بوزن يحفظ لها موسيقاها
ثانياً السينيو
وهو الذي يأتي دائماً بعد المذهب وهو الذي يتم تكراره على مدى الأغنية فيعلق باذن المستمع ويحمل السينيو غالباً فكرة الأغنية أو الصراع بها
ثالثاً الكوبليه
وهو اهم شيئ في الأغنية اذ انه يتحدث او يحاكي نص الأغنية او فكرتها والفرق بينه وبين المذهب والسينيو انه متعدد وغير متكرر الشيء الذي يختلف تماما عن المذهب والسينيو فالمذهب يكون غير متعدد والسينيو يكون متكرر إما الكوبليه فهو لا متوحد ولا متكرر وإنما متعدد بمعني انه يكون في الأغنية أكثر من كوبليه على شرط ألا يكون الجميع على نسقٍ واحد بل يمكن أن يكون كل كوبليه مختلفاً عن الأخر في قافيته أو وزنه أو عدد شطراته
قوالب الاغنية
(1) القالب المجموع ويرمز له =ـ=
وهو الذي يبدء بالمذهب ويتوسطه السينيو ثم الكوبليه
مثال اغنية شاديه التلفون
مكونات شعر الأغنية
شعر الأغنية مثله مثل أي نوع آخر من الشعر لابد وحتماً يكون خاضعاً لمكونات تعمل علي ضبطه وتهذيبه والا أصبح حشواً من غير فأئده
ويتكون شعر الأغنية من ثلاثة أركان أساسيه هي
(1) الركن الأول (المذهب)
(2) الركن الثاني (السينيو)
(3) الركن الثالث (الكوبليه)
أولا المذهب
وهو موضوع الأغنية ومضمونها وهو الذي من خلاله يمكن للمستمع ان يعرف علام تتكلم تلك الأغنية ومدى قوتها أو ضعفها ومدى سلامة موضوعها من ركاكته
والمذهب يتكون من عدة شطرات تنتهي جميعها بقافية واحده وقد تختلف القافية احيانا ولكن بوزن يحفظ لها موسيقاها
ثانياً السينيو
وهو الذي يأتي دائماً بعد المذهب وهو الذي يتم تكراره على مدى الأغنية فيعلق باذن المستمع ويحمل السينيو غالباً فكرة الأغنية أو الصراع بها
ثالثاً الكوبليه
وهو اهم شيئ في الأغنية اذ انه يتحدث او يحاكي نص الأغنية او فكرتها والفرق بينه وبين المذهب والسينيو انه متعدد وغير متكرر الشيء الذي يختلف تماما عن المذهب والسينيو فالمذهب يكون غير متعدد والسينيو يكون متكرر إما الكوبليه فهو لا متوحد ولا متكرر وإنما متعدد بمعني انه يكون في الأغنية أكثر من كوبليه على شرط ألا يكون الجميع على نسقٍ واحد بل يمكن أن يكون كل كوبليه مختلفاً عن الأخر في قافيته أو وزنه أو عدد شطراته
قوالب الاغنية
(1) القالب المجموع ويرمز له =ـ=
وهو الذي يبدء بالمذهب ويتوسطه السينيو ثم الكوبليه
مثال اغنية شاديه التلفون
مخاصمني بقى له مدة وف ليلة الشوق ناداني
كلمت سمعت حسه وقفلت السكة تاني
اكمنه يا ناس واحشني وخصامه كمان حايشني
كلمته سمعت حسه وقفلت السكة تاني
***
بالليل والدنيا ظلمة دوّرت نمرته
وسكتت ما قلت كلمة وانا باسمع همسته
الو؟..مين ؟وانا بايدي اليمين
خدت السماعه ابوسها وقفلت السكة تاني
اكمنه يا ناس واحشني وخصامه كمان حايشني
كلمته سمعت حسه وقفلت السكة تاني
***
وفتحت الراديو مرة على غنوة بتعجبه
سبت التليفون عليها وانا باقصد اغلبه
(صوت عبد الحليم:
كل كلمة حب حلوة قلتها لي
كل همسة شوق بشوق سمعتها لي)
سمعها للنهاية وفرحت انه معاي
من غير ما هو يعرف وقفلت السكه تاني
اكمنه يا ناس واحشني وخصامه .......
الى آخره
كلمت سمعت حسه وقفلت السكة تاني
اكمنه يا ناس واحشني وخصامه كمان حايشني
كلمته سمعت حسه وقفلت السكة تاني
***
بالليل والدنيا ظلمة دوّرت نمرته
وسكتت ما قلت كلمة وانا باسمع همسته
الو؟..مين ؟وانا بايدي اليمين
خدت السماعه ابوسها وقفلت السكة تاني
اكمنه يا ناس واحشني وخصامه كمان حايشني
كلمته سمعت حسه وقفلت السكة تاني
***
وفتحت الراديو مرة على غنوة بتعجبه
سبت التليفون عليها وانا باقصد اغلبه
(صوت عبد الحليم:
كل كلمة حب حلوة قلتها لي
كل همسة شوق بشوق سمعتها لي)
سمعها للنهاية وفرحت انه معاي
من غير ما هو يعرف وقفلت السكه تاني
اكمنه يا ناس واحشني وخصامه .......
الى آخره
(2) القالب المفروق ويرمز له _= =
وهو الذي يبدء بالسنيو وغالباً ما يكون السنيو هو ايضاً المذهب ثم الكوبليه
كما سنري لاحقا في اغنية نشيد بلادي بلادي بلادي
*********
(3) القالب المتداخل ويرمز له ×
وهو الذي يكون فيه قافية كل من الشطره الاولي والثالثه واحده والشطرات الثانيه والرابعه بقافيه مختلفه وهكذا في كل ما ياتي بعد
مثال لاغنية عبد الحليم حافظ ( اول مره)
ليه بيقولوا الحب أسية ــــــــ ليه بيقولوا شقا ودموع
أول حب يمر عليَّ ____قبل الدنيا فرح وشموع
وايضاً
أول فرحة تمر بقلبي ـــــــ وأنا ها يم في الدنيا غريب
ولا احكي ولا اخبي ــــــــ ولا أوصفها لكل حبيب
************
أول حب يمر عليَّ ____قبل الدنيا فرح وشموع
وايضاً
أول فرحة تمر بقلبي ـــــــ وأنا ها يم في الدنيا غريب
ولا احكي ولا اخبي ــــــــ ولا أوصفها لكل حبيب
************
(4) القالب المتناثر ويرمز له = = =
وهو المتميز بقصر الشطرات مطولة في السطور بحيث يكون البيت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس الخ كلٌ بقافيه مختلفه تتوافق بالسطر الثاني الموازي له مثلا لو كانت شطرات السطر خمسه(5)
يصبح على غرار السطر الاول السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقافيه كلٌ بقافيه مختلفه تتماشى مع القوافي الموازية لها
فمثلاً في اغنية هيثم شاكر( بفكر فيك )
لو كنت حقيقي ناوي . تبعد وتعيش لوحدك . طب كان قلبك يقولي . انك بايع هواك
لو تبعد مين يداوي . كل اللي قسيته منك . وياريت قلبك يقولي . ضيعني ليه معاك
لو تبعد مين يداوي . كل اللي قسيته منك . وياريت قلبك يقولي . ضيعني ليه معاك
(5) القالب المنصوص ويرمز له = =
= =
وهو الذي يكون في كل اربع شطرات او اكثر متاسوي في الابيات والاوازان والقوافي وهو اشبه ما يكون بالسجع
(6) القالب المرصوص ويرمز له ـــ
ــــــ
ـــ
وهو الذي يكون فيها اكل من الشطر الاول والثالث اطول من الثاني والرابع وكلاً منهما له قافيه مختلفه
مثال لاغنية تامر حسني ( عرفت اللي فيها عنيه )
عرفت اللي فيها , عينيه بان عليها
ياقلبي انه محبنيش
حاجات عيشنا فيها . وعشمني بيها
واخرتها ايه طلعت مفيش
ياقلبي انه محبنيش
حاجات عيشنا فيها . وعشمني بيها
واخرتها ايه طلعت مفيش
(6) القالب المجدول ويرمز له ×××
وهو الذي يتميز بقصر الشطرات ولصقها مطولة في السطور بحيث يكون الشطر الاول والثالث والخامس والسادس بقافية واحده والبيت الثاني والرابع والسادس بقافيه مختلفه ويشبه الحبل المجدول
التطبيق
تطبيق ما سلف كتابتة
**************
ولنبدء بالنشيد الوطني الرسمي لمصر بلادي بلادي بلادي
الحان الموسيقار سيد درويش
ومن تاليف الشاعر محمد يونس القاضي
وقصة هذا النشيد مرتبطه بالزعيم الثوري مصطفى كامل فهو صاحب جملة بلادي بلادي لكي حبي وفؤادي قالها في احدى خطبه الشهيره ومنها بنى عليها المؤلف كلمات النشيد واختاره الرئيس السادات كنشيد وطني لمصر سنة 1979
ومع كلمات النشيد
بلادى بلادى بلادى — لكِ حبى و فؤادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
مصر يا أم البلاد— انت غايتى والمراد
وعلى كل العباد — كم لنيلك من أيادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
مصر انت أغلى دره — فوق جبين الدهر غرة
يا بلادى عيشى حرة — واسلمى رغم الأعادى
يا بلادى عيشى حرة — واسلمى رغم الأعادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
مصر يا أرض النعيم — سدت بالمجد القديم
مقصدي دفع الغريم — وعلى الله إعتمادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى و فؤادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
مصر أولادك كرام — أوفياء يرعوا الزمام
سوف نحظى بالمرام — بإتحادهم وإتحادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى و فؤادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى و فؤادي
واسمحوا لي ان اعرض على حضراتكم النشيد بلغة اخرى ليست من كلام البشر وانما من كلام الاوتار وصنع انامل البشر نصوغها في قوالب لفظية منطوقه والنوته الخاصه بالاغنيه اكتبها لحضراتكم بالحروف لكي نبني عليها من تطبيقاتنا شيئ من الجانب الموسيقي لشعر الاغنيه
نوتة نشيد بلادي بلادي بلادي بالحروف
وسوف ندرس فيما بعد طريقة كتابة اللحن او نوتة الاغنيه بالحروف وبالسلم الموسيقي التقليدي
دو فا فا دو فافا مى فا صول لا فا لا سى دو لا صول فا لا صول لا فا مى صول فا لا لا لا صول فا سى لا صول صول سى سى سى لا صول دو سى لا لا لا لا لا صول فا سى لا
صول صول لا سى دو دو دو دو لا صول فا لا صول لا فا مى صول فا دو فا فا دو فافا مى فا صول لا فا لا سى دو لا صول فا لا صول لا فا مى صول فا
**********
ويبقى لنا ان نعيش مع الشرح
فلو دققنا في هذا النشيد نجد ان هناك كلام يتكرر في عدد من الشطرات ياتي بعد عدد اخر في كل مره وكانه فواصل لها لكن من الناحية العلميه هو ليس بفواصل وانما له دلالات اخرى
فهذه الاغنية بدءت مباشرة بالسنيو الذي هو
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
بلادى بلادى بلادى — لك حبى وفؤادى
وصار هو ايضا المذهب لهااما ياتي بعد السنيو وهو غير متكرر فهذا هو الكوبليه مثلاً
مصر يا أم البلاد— انت غايتى والمراد
وعلى كل العباد — كم لنيلك من أيادى
وايضاً
مصر انت أغلى دره — فوق جبين الدهر غرة
يا بلادى عيشى حرة — واسلمى رغم الأعادى
اما قالب هذه الاغنيه فهو فهو القالب المفروق لانها بدات بالسنيو وانتهت وايضاً
مصر انت أغلى دره — فوق جبين الدهر غرة
يا بلادى عيشى حرة — واسلمى رغم الأعادى
به
وفي اغنية مياده الحناوي انا بعشقك نري طوراً اخر من طرق كتابة الاغنيه
فمذهب الاغنية
أ
نا باعشقك أنا كلي لك أنا عمري لك
يامن ملك روحي بهواه الأمر لك طول الحياة
الماضي لك وبكرا لك وبعده لك
أنا ف سهادي وفي منامي باندهك وباسألك:
بتحبني والا الهوى عمره مازارك؟
بتحبني والا انكتب على القلب نارك؟
قل ياحبيبي قل ياملك
ومع كلمات الاغنيةيامن ملك روحي بهواه الأمر لك طول الحياة
الماضي لك وبكرا لك وبعده لك
أنا ف سهادي وفي منامي باندهك وباسألك:
بتحبني والا الهوى عمره مازارك؟
بتحبني والا انكتب على القلب نارك؟
قل ياحبيبي قل ياملك
أنا باعشقك أنا كلي لك أنا عمري لك
يامن ملك روحي بهواه الأمر لك طول الحياة
الماضي لك وبكرا لك وبعده لك
أنا ف سهادي وفي منامي باندهك وباسألك:
بتحبني والا الهوى عمره مازارك؟
بتحبني والا انكتب على القلب نارك؟
قل ياحبيبي قل ياملك
***
أنا أنا أنا باعشقك
أنا باعشق الكلمة اللي بتقولها وباعشق ضحكتك
أنا أنا أنا باعشقك
أنا باعشق الليل اللي في عيونك وباعشق رقتك
أنا أنا أنا باعشقك
أنا باعشق الأرض اللي عدت فيها يوم خطوتك
يامن ملك روحي بهواه الأمر لك طول الحياة
الماضي لك وبكرا لك وبعده لك
أنا ف سهادي وفي منامي باندهك وباسألك:
بتحبني والا الهوى عمره مازارك؟
بتحبني والا انكتب على القلب نارك؟
قل ياحبيبي قل ياملك
***
أنا أنا أنا باعشقك
أنا باعشق الكلمة اللي بتقولها وباعشق ضحكتك
أنا أنا أنا باعشقك
أنا باعشق الليل اللي في عيونك وباعشق رقتك
أنا أنا أنا باعشقك
أنا باعشق الأرض اللي عدت فيها يوم خطوتك
وباسألك... باسألك بتحبني ولا الهوى عمره مازارك
بتحبني ......
***
أنا أنا أنا باعشقك
أنا لما أول ليلة شفتك قلت آه وده كان لي فين
بقى هو ده اللي انكتب اسمه هواك فوق الجبين
أنا أنا أنا بعشقك
والسلام ابتدينا بالسلام والكلام ابتدا بيننا الكلام
وبسألك ....
***
ياللي هواك غير حياتي ودنيتي
جيت بالربيع غير آهاتي بضحكتي
انت الأمل نور ليلات وحدتي
في عيوني بسمة جوايا همسة
بتسألك....بتحبني............
اما السنيو
أنا أنا أنا باعشقك
والكوبليه
بتحبني ......
***
أنا أنا أنا باعشقك
أنا لما أول ليلة شفتك قلت آه وده كان لي فين
بقى هو ده اللي انكتب اسمه هواك فوق الجبين
أنا أنا أنا بعشقك
والسلام ابتدينا بالسلام والكلام ابتدا بيننا الكلام
وبسألك ....
***
ياللي هواك غير حياتي ودنيتي
جيت بالربيع غير آهاتي بضحكتي
انت الأمل نور ليلات وحدتي
في عيوني بسمة جوايا همسة
بتسألك....بتحبني............
اما السنيو
أنا أنا أنا باعشقك
والكوبليه
أنا باعشق الكلمة اللي بتقولها وباعشق ضحكتك
وايضاً
أنا لما أول ليلة شفتك قلت آه وده كان لي فين
بقى هو ده اللي انكتب اسمه هواك فوق الجبين
وهكذا فكل ما ياتي بعد
السينيو يسمى الكوبليه وكل ما تبدء به الاغنيه الفكره او الموضوع يسمى
المذهب وكل ما تتسم به الاغنيه من طريقه في الشكل يسمى قالبوايضاً
أنا لما أول ليلة شفتك قلت آه وده كان لي فين
بقى هو ده اللي انكتب اسمه هواك فوق الجبين
ولناخذ مثال اخير لشاعر نحبه هنا في منتدانا الغالي مصراوي سات الشاعر( دموع بلا احزان ) فقد كتب قصيده هي في الاصل ينبغي ان تغنى لما استوفته من شروط الاغنيه وهي (( حقك عليَّ يا بلدي ))
حـَقـِك عـلـيا يـا بـلـَدى أنـا عـَـقلى عــلىَ قـدى
كُـل اللـى بيـجـرىَ فـيـــــكى غـمامـة وتــــعدى
إتــــحمــــلـينا شــــويـــــه وبــــحـــلمـــــــــنا الــــــوردى
د أنـا يـامـا أتـحمِـلت فيـــكى ويــــاما ضـــــاع حَــــــقى
ورغـــــم كـده أنــا دايـــب فــيكى دوب واللهِ يا بــــــلدى
بــــــــس مـَـــفيش أيـــــوب يـُـــصبر عـــــلىَ حــــــلمى
حـصـــدوا مـــنِك ربيـــعك وفاتولنا الخـــريف يحــــــبى
بـــــس أوعــِدك بـُـكرة اللى جاى هَتشوفى الندىَ يــروى
كُــل غيــطانِك وأشم فى ريحانِك ساعة صلاة فــــجرى
وِترجع بيوتك طيبة وأصيلة ولا ده يدارى ولا ده يَخبى
ولــــو حــد إحــتاج لحد تتــمد ألــف يد ويبان المستخبى
حـَقـِك عـلـيا يـا بـلـَدى أنـا عـَـقلى عــلىَ قـدى
كُـل اللـى بيـجـرىَ فـيـــــكى غـمامـة وتــــعدى
مـــفيش مـُــسلم مـَــسيحى ولا غـــنى وفــــقير الــكُــل راح يـــــدى
بَحن لأيام زمان لما كُنت أنا وأحمد وجرجس على المسطبة بنِحكى
ذكريتنا وأحنا لسة صغيرين لما كُنت أقوله بكرة عندك وبعدهُ عندى
بــــــُــــكرة عـــــــندك يـــــــــعنى أنــــــــا منــــــــك وأنــــتَ مــــني
وبـــــعـدهُ عَــندى يـعنى حُضنك هـو حضنى يحـس بيه أمُـك وأمـى
يعنى دمك هوَ دمى يعنى همك هوَ همى
يعنى فرحك هوَ فرحي يعنى حُزنك هوَ حُزنى
يعنى أرضك هىَ أرضى يعنى عرضَك هوَ عرضى
شوف بقى كام وكام يعنى مش هتنتهى الحكاية جوة قلبك و قلبى
حـَقـِك عـلـيا يـا بـلـَدى أنـا عـَـقلى عــلىَ قـدى
كُـل اللـى بيـجـرىَ فـيـــــكى غـمامـة وتــــعدى
بـــــــــــلدى أول حـــضارة فـى التـاريخ واللــى يشــوفها يــقول عــــجبى
7000 ســــــنة بتتـــــسرق مــــن إبــــن البـــلد أو مــن إحتلال غــــــربى
تــــــُـــقع تــــُـــقوم لا عـــُمرها أشــــتـكِت ولا فــى يــوم خــيبت ظـــــنى
أصل البلد دي حمالة على رأى أوالة طول عُمرها بتتسرِق وبرضو بتعدى
شمــسِك لـــسة دافــية وسماكى لسة صافية ووجـنِـتيـك شايـلها على كــــفى
مـــهـما الخـَيـنـيـن رمــوكى أو للـشِطـان باعـوكى هـتـفضلى فـى دمــــــى
هـــــــــــفضل أحـــــــارب فـــــــيهــُـــــم حـــــتى لــو الــتـمن عــمــــــرى
ولا هـــقـــبل تــانــى أعــيش خــواف ولا هــشتــرى بالــسكوت رزقـــى
ولا فـى يـوم هـسلم رقـبتى لـحد يـبـيـع ويشترى فيا ويسغـتل بغِناه فـَـــقرى
د المــقسـوم بـإيـد ربـنا واللـى علـى الجـبـيـن مِـنداء مـهما طـال عـــمـرى
حـَقـِك عـلـيا يـا بـلـَدى أنـا عـَـقلى عــلىَ قـدى
كُـل اللـى بيـجـرىَ فـيـــــكى غـمامـة وتــــعدى
يا بــــلدى أنــا منِك وليكى مهــما نِفد صبرك وصبرى
ولــو فى يـوم ضَليت الطــريق ألأقى الحنين رَجـــعنى
أنـا ليا مين غيرك يا أحلى ما إنكتب جوه كِتاب قدرى
أنــا مصرى وأفـتخر وأسـمِك وسـام عــــــلى صدرى
فيـكى الهرم مـُعجزة فيكى نـهر الخلود ولو الغريب أرتوىَ يُقــعد ولا يــمشى؟؟؟
فـــــــيكى الجــوامــع والكــنايس تـُـحضُــن بعــــضها والــتـــاريخ يــَـــــــــــحكى
لا عـُـــمر الِنــــــــاس كـــــــــرهِت بــــــــعضــــها ولا حـــد كــــــان يــــــــشكى
بـــــس الفـساد والـخراب لـما كــتِر قـــعد الـــغريــــب عـــلى الــــودان يـــــحكى
بس مش بلسانه بلسان خونه غدَرين بِضماير ميتة لا عُمرها فى يوم راح تـبكى
زومـبة هِـنا وزمـبة هِنا ونـاسِك طـيبة وبتصدق أى كـلمة بـتـتـقال فى البـلد دى
ما هو ده وقت الفتن وقت اللى ياخــــد ما يدى
ورغــــــم كـــــــدة هــــفضل أقــــــــــــــــــول
حـَقـِك عـلـيا يـا بـلـَدى أنـا عـَـقلى عــلىَ قـدى
كُـل اللـى بيـجـرىَ فـيـــــكى غـمامـة وتــــعدى
فالكلام المكتوب بالأحمر هو السنيو والمكتوب بالأسود هو المذهب والمكتوب بالازرق هو الكوبليه
اشكركم على سعه صدوركم والسلام عليكم ورحمه الله
يعني ممكن نسمي السينيو هو النص؟
ردحذفلا طبعا قالك السينو هو الجملة اللى بتكرر كتير
حذفاذا مطلع الاغنية مذهب واللازمة سينيو والمقاطع كوبليهات
ردحذفهل يجب ان تكون عدد الشطرات متساويه فى العدد فى كل من المذهب والسينو والكوبلية ... ؟
ردحذف